تفاوت تکنولوژی RFID و EAS

سیستم گیت امنیتی ضد سرقت فروشگاهی  زیر مجموعه ای از سیستم های شناسایی توسط امواج رادیویی(RFID) است که تحت عنوان  EAS (Electrical Article Surveillance) نامگذاری شده است. تمامی تگ ها در این تکنولوژی اصطلاحا پسیو میباشند و نیاز به هیچگونه تغذیه ای اعم از برق یا باطری ندارد به همین علت تگ ها دارای طول عمر بسیار طولانی از نظر الکترونیکی میباشند و از این نظر نسبت به تگ های سیستم های RFID با نسبت گیرایی و سختی مشابه دارای قیمت بسیار نازل و صرفه اقتصادی است.
همانطور که اشاره شد، تکنولوژی EAS زیر مجموعه ای از تکنولوژی RFID میباشد که به آن RFID تک بیتی هم اطلاق میشود. این بدان معناست که در تکنولوژی RFID ، تگ ها حاوی اطلاعات ذخیره شده ای میباشند که این اطلاعات بیشتر کاربرد انبار داری دارد. مثلا انباری را در نظر بگیرید که روی همه جعبه ها، تگ RFID نصب شده است و اطلاعات محتوی جعبه ها درون حافظه تگ های RFID قبلا وارد شده است. این اطلاعات شامل تاریخ ورود جعبه به انبار، محتوای جعبه ها از نظر نوع جنس، کیفیت، تعداد و است. شخص انبار دار میتواند با یک دستگاه RFID Reader که ابعاد آن کمی بزرگتر از تلفن همراه میباشد، در انبار حرکت کند و بدون نیاز به باز کردن جعبه ها از محتوی آنها باخبر شود. همچنین بانصب گیت های RFID جلوی درب انبار، هنگامی که جعبه ای از انبار خارج میشود، به طور خودکار تگ نصب شده بر روی جعبه، اطلاعات کالای خروجی را به گیت ها ارسال میکند و گیت ها به نوبه خود اطلاعات را به کامپیوتر انتقال میدهند که در این صورت یک انبارداری مکانیزه نتیجه استفاده از این تکنولوژی در انبار میباشد.
 
همانطور که در بالا گفته شد تگ RFID محتوی اطلاعات میباشد و از این جهت مجهز به مدارات و قطعات مختلف از جمله آنتن، چیپ حافظه برای ذخیره اطلاعات، مدولاتور و دمدولاتور اطلاعات و …  است. اما در تگ EAS (تگ سیستم ضد سرقت فروشگاهی) تنها مدار ساده ای وجود دارد که پیغام وجود یا عدم  وجود تگ را برای آنتن ها ارسال میکند (به همین علت به EAS نام RFID  تک بیتی هم اطلاق میشود) . و آنتن های نصب شده در خروجی (گیت ها) بر اساس امواجی مبتنی بر حضور تگ، آلارم میدهند.